Metatarso Syndroom

Bij het Metatarso syndroom (ook wel Metatarsalgie) is er pijn aan de onderzijde van de voorvoet, vlak bij de plaats waar de tenen beginnen. De klachten ontstaan met name tijdens het lopen of staan.

Wat is het Metatarso Syndroom?

De bal van de voet absorbeert een enorme hoeveelheid kracht tijdens het lopen en met name tijdens hardlopen of andere sporten waarbij een hoge impact ontstaat op de voorvoet. Hierdoor kan er irritatie en ontsteking ontstaan rond het gebied van de middenvoetsbeentjes, dit wordt metatarsalgie of metatarsaal syndroom genoemd.

De oorzaken van het Metatarso syndroom

Er kunnen verschillende oorzaken zijn bij het ontstaan van het metatarso syndroom. Zo zal bij het ouder worden het vetkussen onder de voet dunner worden, hierdoor neemt de druk op de gewrichtjes van de voorvoet toe. Ook bij het dragen van hakken neemt de druk op de voorvoeten en de middenvoetsbeentjes toe. Daarnaast kan een afwijkende stand van de voet ook een oorzaak zijn van een afwijkende drukverdeling. Niet goed werkende spieren van het voetgewelf kan hiervan de oorzaak zijn.

Atleten die intensief sporten hebben een grotere kans op het ontstaan van het metatarso syndroom. Ook bij overgewicht is deze kans groter. Bij slecht passende schoenen (bijvoorbeeld met een smalle neus) zal de kans op irritatie van de voorvoet toenemen. Ook schoenen met onvoldoende demping zijn af te raden.

Klachten en symptomen van Metatarsalgie

• Pijn in de voorvoet, met name de onderzijde
  • Startpijn, bijvoorbeeld direct na het uit bed komen
  • Toename van klachten tijdens lopen
  • Soms is er zwelling rondom de voorvoet
  • Eelt of likdoornplekken onder de voorvoet
  • Heel soms is er sprake van tintelingen of doofheid van de tenen

Diagnose van Metatarsalgie door middel van echografie

Bij het stellen van de diagnose moet goed onderzocht worden of er geen sprake is van haarscheurtjes of stress fracturen rondom de tenen. Soms komt een combinatie voor met het Mortons neuroom (verdikking in de gevoelszenuw van de tenen) voor. Bij artritis of jicht is er een grote kans op het ontstaan van het metatarsalgie. Bij het stellen van de diagnose zal daarom altijd echo onderzoek door de fysiotherapeut worden toegepast.

Starten met Metatarsalgie fysiotherapie

Advies metatarsalgie

De fysio behandeling voor het metatorso syndroom van GoFysio is er op gericht de verhoogde druk van de voorvoeten te verminderen. Afhankelijk van de oorzaak wordt geadviseerd geen hakken te dragen en zo nodig gewicht te verliezen. Schoenen met voldoende demping en voldoende ruimte bij de voorvoet zijn zeer belangrijk.

Pijn in voorvoet behandeling

De spieren die het voetgewelf ondersteunen zullen gestimuleerd en getraind worden. De fysiotherapeut zal de gewrichten van de voet en de enkel mobiliseren zodat de voet beter zal afwikkelen. Zo nodig zal de fysiotherapeut van samen met de podotherapeut een zooltje aanmeten die de voet ondersteunt en de druk op de voorvoet wegneemt.

Operatie

Bij aanhoudende klachten kan overwogen worden om tot opereren over te gaan.