Hamstringklachten

De meest voorkomende oorzaak bij hamstring klachten is een verrekking of scheuring van de spieren aan de achterzijde van het bovenbeen. Een hamstring blessure ontstaat vaak door een irritatie of beschadiging van deze spieren. Een hamstring blessure kan acuut ontstaan, zoals bijvoorbeeld bij overbelasting tijdens een sprint of een sprong. Hierbij is een duidelijk aanwijsbare pijnlijke plek aan de achterzijde van het bovenbeen ontstaan. Deze vorm komt veel voor bij voetballers, tennissers en andere sporten met explosieve bewegingen. Bij chronische hamstring pijn ontstaan de klachten geleidelijk door steeds hernieuwde overbelasting. Dit komt vooral voor bij bijvoorbeeld lange afstand lopers. Deze pijn is vaak meer diffuus aanwezig en lastig aan te wijzen.

Helaas is bij hamstring blessures de kans op herhaling groot, zeker wanneer er onvoldoende goed wordt gerevalideerd. Bij herhaalde klachten zal de ernst van de blessure ook steeds groter worden.

Diagnose bij een hamstring blessure

Bij het stellen van de diagnose is er eerst een vraaggesprek waarbij een trauma analyse zeer belangrijk is. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek en in de meeste gevallen maakt de fysiotherapeut een echo om de diagnose te bevestigen en de ernst van het letsel in kaart te brengen. Bij zeer ernstig letsel stuurt de fysiotherapeut je door om een MRI te laten maken.

Oorzaak van een hamstring klachten

De hamstring is het meest gevoelig wanneer de spier zeer snel van verlenging (onder belasting) naar verkorten (onder belasting) gaat. Dit is het geval bij het aantrekken van een sprint of het maken van een sliding. Daarnaast zijn onderstaande factoren van belang bij het ontstaan van hamstring blessures:

• onvoldoende warming-up
  • vermoeidheid
  • bij een eerdere blessure is de kans groter op een nieuwe hamstringblessure
  • verstappen of uitglijden
  • een onbalans in de krachtsverhouding tussen de hamstrings en de quadriceps (de dijbeenspier aan de voorzijde van het bovenbeen)
  • links – rechts verschil in de spierkracht van de hamstrings
  • slechte (core of keten) stabiliteit

Fysiotherapie bij hamstring blessures

Acute fase bij hamstring pijn

In de acute fase hanteren we het RICE principe (Rust, IJs, Compressie, Elevatie). Dit zorgt ervoor dat de zwelling en pijn snel afnemen, zodat er snel gestart kan worden met het herstel nadat de hamstring overbelast is geweest.

Behandeling & genezing van een hamstringblessure

We stimuleren het genezingsproces door verschillende fysiotherapeutische technieken. Hierbij kun je denken aan tapen, stimuleren van de doorbloeding en het aanzetten van weefselherstel met specifieke oefeningen.

Revalidatie & training bij chronische hamstring klachten

Goede begeleiding van een ervaren (sport)fysiotherapeut is bij hamstring blessures van essentieel belang. Er zal in het revalidatieprogramma veel aandacht besteedt moeten worden aan een actief oefenprogramma om de belasting weer op te kunnen voeren tot op het gewenste sportniveau. Belangrijk daarbij is dat de balans tussen de spieren aan de voor- en achterzijde van het bovenbeen goed wordt hersteld (quadriceps en hamstrings). Daarnaast zijn excentrische oefentherapie zoals ‘flywheel training’ en ‘nordic curl’ variaties van belangrijke waarde.

Een lange krachtige hamstring is het eindresultaat met de minste kans op herhaling van de blessure.