Risicofactoren hart- en vaatziekten tasten ook cognitieve prestaties aan.

Volgens een Finse studie zouden risicofactoren als roken op jonge leeftijd en een hoge bloeddruk niet alleen de kans op hart- en vaatziekten vergroten, maar ook een slechte invloed hebben op het leervermogen en het geheugen op latere leeftijd.

Het leervermogen en het geheugen gaan achteruit naarmate we ouder worden. Uit het onderzoek komt echter naar voren dat wanneer er bij iemand sprake is van risicofactoren op hart- en vaatziekten, de effecten hiervan al vroegtijdig in het brein zichtbaar zijn, nog voordat dit op te merken is in cognitieve prestaties.

De cognitieve prestaties van meer dan 2000 deelnemers werden gedurende een periode van 31 jaar, vier keer gemeten. (Met tussenpozen van drie tot negen jaar).

Hoge bloeddruk

Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat een hoge bloeddruk en een verhoogd gehalte in het bloedserum van LDL-cholesterol tijdens de jeugd- en puberjaren- en roken op jongere leeftijd, verband hebben met slechtere cognitieve prestaties op latere leeftijd.

Opvallend was een slechter visueel geheugen en een verminderd episodisch geheugen (het geheugen waarmee persoonlijke gebeurtenissen worden onthouden) van de deelnemers met één of meer van deze risicofactoren.

Looptraining bij ‘Etalagebenen’Oefenzaal_Beweegprogramma

Eerdergenoemde risicofactoren kunnen o.a. leiden tot Claudicatio Intermittens, oftewel ‘etalagebenen’. Bij deze aandoening belemmeren vernauwingen in de slagaders de toevoer van bloed en zuurstof naar de spieren. Het zuurstoftekort veroorzaakt pijn in het been.

Wilt u meer weten over de gevolgen van risicofactoren en behandelingen/beweegprogramma’s bij GoFysio?
Dan bent u bij ons van harte welkom voor vrijblijvend advies!

Geschreven door: Dorothy Looman
Bron: Nu.nl

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.