Stenose

Bij een stenose zijn in de lage ruggenwervels vernauwingen ontstaan van het zenuwkanaal. Hierdoor komen de zenuwen die door dat kanaal lopen in verdrukking. Deze zenuwbeknelling zorgt voor pijn in de rug die vaak ook uitstraalt naar één of beide benen. Je kunt er een doof gevoel, tintelingen of krachtverlies door voelen.

Hoe ontstaat een stenose?

Een stenose komt vaker op latere leeftijd voor, omdat slijtage door veroudering vaak de oorzaak van het ontstaan is van de stenose. Naast veroudering kan stenose ook ontstaan door osteoporose, een rughernia of bijvoorbeeld een tumor.

Symptomen bij een stenose

Een hele typische pijnklacht die bij een stenose voorkomt, is pijn bij het lopen en stilstaan. Dit verdwijnt direct zodra je gaat zitten of voorover bukt. Deze klachten zijn duidelijk anders dan de klachten die je bij een hernia zou hebben. Hierbij wordt de pijn juist erger als je bukt. Bij het bukken neemt de ruimte in het wervelkanaal toe waardoor de zenuw minder geïrriteerd wordt. Ook onderstaande symptomen kunnen voorkomen bij stenose:

• Doofheid
  • Tintelingen
  • Krachtsverlies
  • Pijn bij staan en lopen
  • Vermindering van pijn bij zitten en bukken

Het verschil tussen stenose en artrose

De betekenis van stenose is anders dan artrose. Stenose komt meestal bij oudere mensen voor doordat het lendenwervelkanaal (stenose) nauwer is geworden. Door de jarenlange belasting kan bij ouderen de wervelkolom slijten. Dat komt bij iedereen voor, al verschilt het per persoon hoe erg de wervelkolom verslijt. De slijtage wordt artrose genoemd.

Diagnose bij een stenose

Bij verdenking van een stenose word je altijd doorgestuurd naar een neuroloog, door middel van een MRI wordt de diagnose bevestigd.

Foramen stenose

Een foraminale stenose is het gevolg van een vernauwing van de opening, de foramen, die aan beide zijden van de wervelkolom zijn gelegen. Doorgaans is een van beide zijden aangedaan waardoor de klachten aan één zijde en dus in één been aanwezig zijn.

Kanaal stenose

Een spinale kanaalstenose is een vernauwing van het wervelkanaal zelf. Door de vernauwing van de lumbale wervels in de onderrug kunnen de zenuwen of het ruggenmerg worden bekneld. Dit leidt tot lumbale wervelkolom klachten. Omdat het centrale deel van het ruggenmerg kan worden geprikkeld komen deze klachten vaak in beide benen voor.

Vooruitzichten stenose

Pijn van een stenose verminderen

Een stenose is niet zomaar te genezen. Maar je kunt met goede adviezen wel zorgen dat de pijn veel minder wordt. Wandelen met stenose is de meest laagdrempelige manier om het bewegen, zolang het geen lange afstanden zijn. Vermijd lange routes of lang staan. Ook lopen met kleinere pasjes geeft vaak minder pijn dan lopen met grote passen. Is de pijn hevig dan kan pijnmedicatie helpen de pijn te onderdrukken.

Operatie van een stenose

Afhankelijk van de mate van pijn en klachten in het dagelijks leven en de ernst van de stenose op het MRI, kan bepaald worden of er voor een operatie gekozen gaat worden. Afhankelijk van de mate van vernauwing kan gekozen worden voor verschillende manieren om ruimte te maken. Dit kan bijvoorbeeld ook door een lumbale stenose injectie.

Stenose behandeling door fysiotherapie

In principe zal in de meeste gevallen de voorkeur uitgaan naar de conservatieve aanpak (zonder operatie) van het behandelen van stenose. Samen met de fysiotherapeut ga je aan de slag om de rugspieren sterker te maken. Hoe sterker je spieren zijn, hoe minder de ruggenwervels belast worden. Daarnaast zal de fysiotherapeut je leren welke houding het beste is tijdens het wandelen en het staan. Fietsen zal in de meeste gevallen een pijnvrije activiteit zijn, waarbij je goed de conditie op peil kunt houden. Bij overgewicht is het goed om een aantal kilo’s kwijt te raken. Dit zorgt voor minder belasting op je ruggenwervels.