Stenose

Bij een stenose zijn in de lage ruggenwervels vernauwingen ontstaan van het zenuwkanaal. Hierdoor komen de zenuwen die door dat kanaal lopen in de verdrukking. Deze zenuwbeknelling zorgt voor pijn in de rug die vaak ook uitstraalt naar één of beide benen. Je kunt een doof gevoel, tintelingen of krachtverlies hebben.

Hoe ontstaat een stenose?

Een stenose komt vaker op latere leeftijd voor, omdat slijtage door veroudering vaak de oorzaak van het ontstaan van de stenose is. Naast veroudering kan stenose ook ontstaan door osteoporose, een rughernia of bijvoorbeeld een tumor.

Foramen stenose

Een foraminale stenose is het gevolg van een vernauwing van de opening, de foramen, die aan beide zijden van de wervelkolom zijn gelegen. Doorgaans is een van beide zijden aangedaan zodat de klachten aan een zijde en dus in een been aanwezig zijn.

Kanaal stenose

Een spinale kanaalstenose is een vernauwing van het wervelkanaal zelf. Door de vernauwing van de lumbale wervels in de onderrug kunnen de zenuwen of het ruggenmerg worden bekneld, wat weer leidt tot pijnklachten. Omdat het centrale deel van het ruggenmerg kan worden geprikkeld komen deze klachten vaak in beide benen voor.

Symptomen bij een Stenose

Een heel typische pijnklacht die bij een stenose voorkomt, is pijn bij lopen en stilstaan die direct verdwijnt als je gaat zitten of voorover bukt. Dit is duidelijk anders dan de klachten die je bij een hernia zou hebben. Hierbij wordt de pijn juist erger als je bukt. Bij het bukken neemt de ruimte in het wervelkanaal toe waardoor de zenuw minder geïrriteerd wordt. Ook onderstaande symptomen kunnen voorkomen bij stenose:

• Doofheid
  • Tintelingen
  • Krachtsverlies
  • Pijn bij staan en lopen
  • Vermindering van pijn bij zitten en bukken

Diagnose bij een stenose

Bij verdenking van een stenose word je altijd doorgestuurd naar een neuroloog, door middel van een MRI wordt de diagnose bevestigd.

Behandeling van een stenose

Pijn van een stenose verminderen

Een stenose is niet zomaar te genezen. Maar je kunt met goede adviezen wel zorgen dat de pijn veel minder wordt. Hierbij moet je lange wandelingen of lang staan vermijden. Ook lopen met kleinere pasjes geeft vaak minder pijn dan lopen met grote passen. Is de pijn hevig dan kan pijnmedicatie helpen de pijn te onderdrukken.

Operatie van een stenose

Afhankelijk van de mate van pijn en klachten in het dagelijks leven en de ernst van de stenose op het MRI kan bepaald worden of er voor een operatie gekozen gaat worden. Afhankelijk van de mate van vernauwing kan gekozen worden voor verschillende manieren om ruimte te maken.

Herstellen van een stenose

In principe zal er in de meeste gevallen de voorkeur zijn voor de conservatieve aanpak (zonder operatie) van  behandelen. Samen met de fysiotherapeut ga je aan de slag om de rugspieren sterker te maken, hoe sterker de spieren, hoe minder je ruggenwervels belast worden. Daarnaast zal de fysiotherapeut je leren welke houding het beste is tijdens het wandelen en lang staan. Fietsen zal in de meeste gevallen een pijnvrije activiteit zijn, waarbij je goed de conditie op peil kunt houden. bij overgewicht, is het goed om een aantal kilo’s kwijt te raken. Ook dit zorgt voor minder belasting op je ruggenwervels.

Stuur direct een appje

Maak een afspraak bij een vestiging naar keuze! Bekijk welke vestigingen bij jou in de buurt zijn:

Afspraak inplannen

Maak vandaag nog een afspraak
Bekijk de inloopspreekuur tijden