Jumpersknee (kniepees ontsteking)

Een jumpers knee, (of springersknie), is een blessure van de kniepees die gelegen is tussen de knieschijf en je scheenbeen. Deze blessure wordt meestal door overbelasting veroorzaakt. Met name komt deze blessure voor bij sporters die een explosieve sport beoefenen waarbij veel gesprongen wordt zoals basketbal, volleybal en in mindere mate voetbal. Maar ook bij hardlopers komt een jumpers knee veel voor. Zonder juiste therapie herstelt een jumpers knee zeer moeizaam.

Revalidatie GoFysio MaarssenRevalidatie Fysio Maarssen

Hoe ontstaat een Jumpers knee?

Een jumpers knee ontstaat over het algemeen door overbelasting als gevolg van herhaaldelijke piekbelasting. Daarnaast zijn er factoren die de kans op het ontstaan van een jumpers knee vergroten zoals:

• Spierzwakte van de kuit-, bil- en bovenbeenspieren
  • Te snelle opbouw van krachtoefeningen van de benen
  • Afwijkende stand van de knieën (o-benen, x-benen)
  • Overgewicht
  • Verkorting van de bovenbeenmusculatuur (quadriceps, hamstrings)
  • Hardlopen op harde ondergrond
  • Een doorgezakte voet (overpronatie) (het naar binnen kantelen van de voet)

Wat zijn de symptomen van een jumpers knee?

Een jumpersknee is doorgaans niet lastig te diagnosticeren maar kent wel verschillende gradaties. In ieder geval zijn onderstaande symptomen aanwezig bij een jumpers knee:

• Pijn net onder de knieschijf
  • Pijn neemt toe bij springen, hardlopen of traplopen
  • Pijn bij langdurig zitten en autorijden
  • Drukpijn net onder de knieschijf

Diagnose van een jumpers knee

Na het in kaart brengen van de ontstaanswijze en het lichamelijk onderzoek, worden verschillende tests gedaan om de diagnose te stellen. Daarnaast maakt de fysiotherapeut een echo om de diagnose te bevestigen en de ernst van de ontsteking vast te stellen. Een bijkomend voordeel van echografie is dat we direct een goed beeld hebben van de peeskwaliteit en kunnen daar de therapie uitstekend op afstemmen.

Behandeling van een jumpers knee

De prognose van een jumpers knee is bij de juiste behandelingen doorgaans zeer goed. Wel kan het lang duren omdat peesweefsel zich niet snel laat aanpassen. De sportbelasting zal tijdelijk terug gebracht of aangepast moeten worden, vervolgens begint een gecombineerde maar effectieve behandeling waarbij niet alleen het herstel van de pees zal worden gestimuleerd maar ook de bewegingsanalyse zal worden meegenomen zodat sporten sneller kan worden hervat en de kans op een terugval kleiner zal zijn. De speciale behandelmethode van GoFysio is een van de meest geavanceerde in Nederland.

Therapie bij een jumpers knee bestaat uit een combinatie van shockwavetherapie, PNE therapie, flywheeltraining, sportrevalidatie, en evt. podotherapeutisch advies.

Sportfysiotherapie