Hernia

De rug bestaat uit een opstapeling van wervels met daartussenin tussenwervelschijven. Bij een hernia is de tussenwervelschijf beschadigd. Een lage rughernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf van een van de onderste 5 ruggenwervels. In de meeste gevallen is de tussenwervelschijf tussen de 5e lumbale en de 1e sacrale wervel aangedaan (L5S1). Een hernia kan ongelooflijk veel pijnklachten geven in de rug en het gehele been, meestal aan één zijde.

Hernia foto:

Oorzaken van een hernia

Hoe ontstaat een lage rug (lumbale) hernia eigenlijk? De oorzaak van een rughernia is niet altijd bekend. Toch kunnen enkele factoren het ontstaan van een hernia vergroten:

• het doen van zwaar lichamelijk werk
  • lichaamslengte; lange mensen hebben meer kans op het ontstaan van een hernia
  • stress
  • roken
  • langdurig en vaak autorijden

Een hernia komt het meeste voor bij jongvolwassenen en meestal vóór het 50e jaar. Daarnaast zien we dat een hernia ook vaker voorkomt bij mannen dan bij vrouwen.

De symptomen van een hernia

Bij een hernia is er in de meeste gevallen meer pijn in het been dan in de rug. Soms hebben mensen met een hernia zelfs helemaal geen rugklachten. Onderstaande symptomen komen veel voor bij mensen met een hernia:

• Een doof gevoel in het been/de voet
  • Tintelingen in het been/de voet
  • Krachtvermindering en een bewegingsbeperking
  • Toename van klachten bij hoesten, niezen, persen
  • Pijnklachten in het been zijn erger dan in de rug

Diagnose van een hernia

Wanneer er mogelijk sprake is van een hernia in de rug kan een MRI uitsluitsel geven. Op een MRI is doorgaans de uitstulping van de tussenwervelschijf goed te zien en ook of deze uitstulping drukt op de zenuwwortel. Deze druk op de zenuwwortel geeft de karakteristieke (zenuw) pijn in het been. Een MRI kan worden aangevraagd door een neuroloog.

Behandeling van een hernia

Operatief behandelen van een hernia rug

Wanneer de pijnklachten zeer hoog zijn en de druk op de zenuwen zodanig toeneemt dat spierkracht volledig afneemt of reflexen verdwijnen, wordt vaak gekozen voor operatieve hernia behandeling. Als er in deze situatie niet wordt geopereerd, kan blijvende zenuwschade optreden met als gevolg bijvoorbeeld een klapvoet. Tijdens de operatie wordt een ‘nucleotomie’ uitgevoerd, hierbij wordt de inhoud van de tussenwervelschijf weggehaald, zodat de druk op de zenuw direct afneemt.

Na de operatie is fysiotherapeutische revalidatie noodzakelijk voor een goed herstel van de rug. Het trainen van kracht, belastbaarheid, mobiliteit en houding van de rug is hierbij erg belangrijk, zodat de rug weer optimaal kan functioneren.

Conservatief hernia behandelen met fysiotherapie

In de meeste gevallen wordt gekozen voor een hernia behandeling zonder operatie, deze zogenaamde conservatieve behandeling is natuurlijk veel minder ingrijpend en geeft op lange termijn betere resultaten. Waarbij een operatie altijd littekenweefsel achterlaat zal dit bij de conservatieve methode niet het geval zijn. De tussenwervelschijf herstelt uiteindelijk vanzelf. Het binnenste gedeelte (de nuclei) zal deels opdrogen waardoor de druk op de zenuw afneemt. Fysiotherapeutische begeleiding hierbij is zeer belangrijk. Het afstemmen van de juiste belasting en oefeningen in de juiste richting en opbouw zorgen ervoor dat de rug uiteindelijk weer uitstekend zal functioneren.

Een hernia laten behandelen door een fysiotherapeut

Heb je last van hernia klachten? Blijf hier niet te lang mee rondlopen. Bij GoFysio werken we met ervaren rug-fysiotherapeuten die jou graag willen helpen met het behandelen van jouw hernia klachten. Neem contact met ons op via (telefoon of whatsapp): 085-06 56 333 of mail naar: info@gofysio.nl. Je bent bij ons van harte welkom!