Chronische Rugpijn

In 95% van de gevallen is de oorzaak van rugpijn niet aantoonbaar

Soms is voor lage rugklachten een duidelijke oorzaak aanwijsbaar zoals een hernia, artrose of een bepaalde ziekte. Van meer dan 95% van de aanhoudende lage rugklachten is echter geen duidelijke oorzaak te vinden. Het feit dat de oorzaak lastig is vast te stellen, betekent niet dat je geen pijn voelt of dat er sprake is van verbeelding. Acute rugklachten verdwijnen meestal binnen 6 weken of zijn in ieder geval een stuk minder geworden. Houden de klachten langer dan 3 maanden aan dan noemen we dat chronisch. De oorzaak voor het aanhouden van deze klachten is vaak divers. Deze klachten moeten dan ook op een heel andere manier behandeld worden.

GoFysio Chronische Rugpijn
Chronische rugpijn behandeling

Verschillende soorten rugpijn

Bij rugklachten kennen we 3 oorzaken van pijn

Je hebt Nociceptieve pijn, Neuropatische pijn en Nociplastische pijn. De eerste vorm is van toepassing bij bijvoorbeeld acute rugklachten of bij ontstekingen in de wervelkolom. In ieder geval is er een aantoonbare vorm van weefselschade. De tweede vorm (Neuropatische pijn) wordt veroorzaakt door prikkeling van een zenuw die b.v. vanuit de rug naar het been gaat. In dat geval is er vrijwel altijd uitstraling naar het been, in de meeste gevallen is deze pijn erg kenmerkend (zenuwpijn, doofheid, gevoelloosheid) in het onderbeen en/of de voet. De laatste oorzaak (Nociplastische pijn), ook wel centrale sensitisatie genoemd wordt veroorzaakt door het overgevoelig worden van zenuwen en een verstoring in de centrale pijnverwerking. Dit laatste is speelt een belangrijke rol bij het ontstaan en in stand houden van Chronische Rugpijn.

Hoe ontstaat Chronische rugpijn?

In het ruggenmerg en hersenen zitten zenuwuiteinden die pijnprikkels doorgeven. Dat werkt als een soort alarmsysteem en is dus heel nuttig. Maar bij chronische pijn zijn deze zenuwuiteinden overgevoelig geworden. Dit werkt als een volumeknop die ver staat open gedraaid. Hierdoor komen signalen vanuit de rest van het lichaam versterkt binnen. Het is te vergelijken met een pijnalarmsysteem dat continue afgaat, zonder duidelijke reden. Hierdoor ga je automatisch anders bewegen en anders gedragen. Het lichaam wordt steeds gevoeliger en de pijn blijft hierdoor toenemen.

Behandeling Chronische rugpijn

Chronische pijn die veroorzaakt wordt door centrale sensitisatie kan behandeld worden

Het is mogelijk om de volumeknoppen bij wijze van spreken weer naar beneden te draaien. Enkele factoren die invloed heeft op de chronische pijn zijn: langdurige stress, slecht slapen, onvoldoende bewegen en onzekerheid of angst over de pijn (niet weten wat er aan de hand is). Bij GoFysio wordt na een uitgebreide screening een programma op maat gemaakt waardoor het ‘pijnsysteem’ weer in balans wordt gebracht. Het richt zich op het verminderen van stress, slaapkwaliteit, beweging en pijneducatie.

Afspraak maken voor behandeling van Chronische Rugpijn

Het Rug & Fit programma is een actief oefenprogramma voor chronische rugpijn. Dit programma duurt 12 weken en is bedoeld voor mensen met langdurige of steeds terugkerende rugklachten.

Back Rehab Therapie is een multidisciplinair rug programma met oefentherapie, behandeling van beperkingen en pijneducatie.

Stuur direct een appje

Maak een afspraak bij een vestiging naar keuze! Bekijk welke vestigingen bij jou in de buurt zijn:

Afspraak inplannen

Maak vandaag nog een afspraak
Bekijk de inloopspreekuur tijden