Achillespeesklachten

Bij peesklachten gaat het om een irritatie van een pees door overbelasting of onderbelasting. Het gaat vaak om een hinderlijke blessure die lang kan duren. De medische naam voor een geïrriteerde pees is een ‘’tendinopathie’’. Als er een medische oorzaak ten grondslag ligt aan de geïrriteerde pees, dan spreken we van een peesontsteking, ook wel een ‘’tendinitis’’.

Wat is een tendinopathie?

Een pees is het verbindingsstructuur tussen spier en bot. Naast deze functie heeft de pees de taak om krachten en energie uit de spier over te brengen op het bot zodat er beweging in een gewricht ontstaat. Een tendinopathie ontstaat wanneer een pees nog onvoldoende getraind is, maar toch een flinke belasting wordt gevraagd. Een andere reden voor het ontstaan van een tendinopathie is als een pees onvoldoende belast wordt zodat er al tijdens dagelijkse activiteiten klachten optreden. Tot slot kunnen er ook peesklachten ontstaan als een pees repetitief wordt afgekneld. Dit noemen wij een frictiesyndroom, zoals een ‘’Runnersknee’’ of ‘’Trochantor pijnsyndroom’’.

Klachten en symptomen

Veelvoorkomende symptomen van een pees irritatie zijn pijn, zwelling, warmte en bewegingsbeperking en roodheid. We onderscheiden een aantal fases bij een geïrriteerde pees.

• De eerste fase is een reactieve tendinopathie; hierbij is er een lichte overbelasting waarbij de kwaliteit van de pees nog niet is verminderd. Er zou een lichte zwelling aanwezig kunnen zijn. Er treed vooral pijn op tijdens of na de belasting die vrij snel weer afneemt.
  • De tweede fase is een tendon dysrepair; hierbij is er sprake van een middelmatig tot hoge overbelasting. Er kan sprake zijn van zwelling en warmte. Er treedt vooral pijn op aan het begin van de belasting die pas na langere tijd afneemt; of de pijn niet meer af waardoor de belasting / training niet meer mogelijk is.
  • De derde en laatste fase is een degenaratieve tendinopathie; hierbij spreken we van een hoge overbelasting waarbij de pees in kwaliteit ernstig achteruit is gegaan. Er is sprake van pijn, zwelling, warmte, bewegingsbeperking en roodheid. De training of belasting kan niet meer worden uitgevoerd en er is ook pijn in rust aanwezig.

Veel voorkomende peesklachten

• Faciitis plantaris / hielspoor : pijn aan de onderzijde van de hiel
  • Achillespeesklachten : pijn aan de achterzijde van de hak / enkel
  • Shin splints : Pijn aan de voorzijde van het onderbeen
  • Jumpersknee : pijn aan de voorzijde van de knie
  • Runnersknee : pijn aan de buitenzijde van de knie
  • Trochantor pijnsyndroom : pijn aan de zijkant van de heup
  • Bicepspees irritatie : pijn aan de voorzijde van de schouder / bovenarm
  • Schouder tendinopatie : pijn aan de voor-, zijkant van de schouder
  • Tennis elleboog : pijn aan de buitenzijde van de elleboog
  • Golfers elleboog : pijn aan de binnenzijde van de elleboog
  • Irritatie pols / hand: pijn rondom de pols / handregio

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Er zal een lichamelijk onderzoek plaatsvinden om de juiste diagnose te kunnen stellen. Aanvullend op het lichamelijk onderzoek wordt er een sportspecifiek onderzoek gedaan om zo de klachten in de keten te vinden, zoals een ‘’Hardloop Analyse’’ of een ‘’Fietspositie analyse’’.
Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van echografie om de klacht nog beter in kaart te brengen. Er is dan vaak zwelling, kalkvorming, of ingroeiing van bloedvaten in het peesweefsel te zien.

Behandelmogelijkheden

Je wilt het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium beginnen om van jouw klachten af te komen, in die fase zijn klachten nog goed te behandelen. In het eerste stadium kan je dit doen door relatieve rust te houden met daarbij de juiste spierversterkende oefeningen.
In een latere fase zal een klacht chronisch worden en is het herstel lastiger en langduriger. Probeer dus zo snel mogelijk actie te ondernemen als je last krijg! Maar ook in een latere fase hebben wij nog behandelmogelijkheden om je van de klachten af te helpen. Voor de verschillende fases bieden wij de volgend mogelijkheden:

• Training: Flywheel- , kracht & coördinatie-, fieldpower-, of RSQ 1 training
  • Shockwave therapie
  • PNE (Percutane Needle Electrolyse)

Wil je meer informatie over tendinopathiën in jouw situatie? Neem dan contact met ons op via: 030-6585901 of mail naar: info@gofysio.nl