Kinderfysiotherapie

Hypermobiliteit (overmatige lenigheid)

Sommige kinderen zijn erg soepel in hun gewrichten, kijk bijvoorbeeld naar de jonge ballerina’s. Zij hebben hier over het algemeen geen last van. Soms kunnen kinderen wel klachten ervaren die samengaan met erg soepele gewrichten. Als kinderen soepele gewrichten hebben en daarnaast langer dan drie maanden pijnklachten in meer dan vier gewrichten ervaren, spreekt men van het hypermobiliteitssyndroom.  Om hiervan te kunnen spreken mogen er geen andere aandoeningen zijn waardoor de klachten veroorzaakt kunnen worden. Als naast te soepele gewrichten ook sprake is van pijnklachten gedurende een periode van langer dan drie maanden, in meer dan vier gewrichten, zonder een onderliggende aandoening/ oorzaak, dan wordt gesproken van het hypermobiliteitssyndroom.

Klachten bij hypermobiliteit

Welke klachten een kind met gegeneraliseerde hypermobiliteit ervaart is per kind verschillend. Kinderen kunnen pijnklachten in gewrichten ervaren, de spierkracht kan verminderd zijn en het gevoel van beweging kan anders ervaren worden. Daarnaast hebben een aantal kinderen een minder goede conditie, waardoor ze nog minder gaan bewegen en de conditie nog meer achteruitgaat.

Kinderfysiotherapie bij hypermobiliteit

Er kan niets gedaan worden aan de hypermobiliteit zelf, de kinderfysiotherapeut kan je kind echter wel helpen met bovenstaande problemen. Ieder kind is uniek, de kinderfysiotherapeut zal dus per kind bekijken welke problemen op de voorgrond staan. Aan de hand van het kinderfysiotherapeutische onderzoek en de doelen van je kind zal de behandeling gestart worden. Deze zal uitgaan van de activiteiten waarbij je kind problemen ervaart (bijvoorbeeld traplopen, sporten, meedoen met gym). Het verbeteren van spierkracht, conditie, samenwerking van de spieren zijn hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat de activiteiten weer beter uitgevoerd kunnen worden.