Kinderfysiotherapie

Houdingsafwijkingen, zoals een kromme rug, ‘bochel’ of ’tablet nek’

Houdingsproblemen kunnen aangeboren zijn, maar worden vaak ontwikkeld door een te passieve levensstijl

Gebrek aan beweging en het langdurig zitten, in vaak, een slechte houding zijn de voornaamste reden van klachten. Ook kan een te zware belasting van gewrichten en/of spieren bijvoorbeeld door schooltassen de klachten in stand houden. Houdingsproblemen komen bij kinderen vaak voor in de pubertijd maar worden ook steeds vaker gezien tijdens de basisschool leeftijd.

Soms kan er ook sprake zijn van een aangeboren orthopedische aandoening. De meest voorkomende zijn:

• Hyper kyfose (te kromme rug)
  • Scoliose (scheve rug)

Om erachter te komen of er een sprake is van een aangeboren afwijking, kan er een röntgenfoto gemaakt worden. In veruit de meeste gevallen zijn de houdingsafwijkingen oorzaak van een slechte houding en onvoldoende bewegen.

Oorzaken bij houdingsproblemen

Een slechte houding komt bij kinderen veelvuldig voor als gevolg van onvoldoende bewegen. Ook de tijd die een kind op de telefoon op tablet doorbrengt kan een belangrijke reden zijn voor nek en hoofdpijn, daarom worden nekklachten bij kinderen ook wel “Tablet Nek” genoemd. De gebogen houding geeft overbelasting op spieren en pezen die daardoor geïrriteerd kunnen raken. Oefentherapie kan deze overbelasting verhelpen.

Klachten bij houdingsproblemen

Klachten die voorkomen bij houdingsproblemen zijn pijn in de nek (nekpijn), pijn in de schouders, hoofdpijn, krachtverlies en stijfheid. Door de pijn of stijfheid kun je anders gaan bewegen, waardoor spieren uit balans raken. Dit kan ervoor zorgen dat door houdingsproblemen het dagelijks leven beïnvloed wordt.

Fysiotherapie voor Houdingsproblemen van rug en nek

De (kinder-) fysiotherapeut zal eerst onderzoeken wat de oorzaak van de houdingsproblemen is waarna een behandelplan met jou en je kind zal worden besproken. In veel gevallen zal de behandeling bestaan uit gerichte training en oefentherapie. De spieren moeten versterkt worden en de juiste houding worden aangeleerd. Ook krijgen jij en je kind adviezen en oefeningen voor de thuis- en schoolsituatie.

Speciaal Trainingsprogramma voor Kinderen met een slechte houding

Ook kan je kind deelnemen aan de speciale trainingsprogramma’s van GoFysio. Speciaal voor kinderen met houding- en bewegingsproblemen heeft GoFysio trainingsgroepen. Onder begeleiding oefenen voor een betere houding en beweging.