Kinderfysiotherapie

Orthopedische aandoeningen

Bij kinderen met orthopedische aandoeningen ligt de oorzaak van de problemen in het bewegingsapparaat van het kind.

Het bewegingsapparaat bestaat uit spieren, pezen en gewrichten. Sommige problemen zijn vanaf de geboorte zichtbaar, denk aan bijv. klompvoetjes. Andere problemen manifesteren zich later in de motorische ontwikkeling. De kinderfysiotherapeut helpt je kind met de ontwikkeling van beweeglijkheid, kracht en mobiliteit.

Wat zijn orthopedische aandoeningen?

Afwijkingen in het bewegingsapparaat, infecties en ontstekingachtige gewrichtsaandoeningen, aangeboren afwijkingen ( klompvoet, heupdysplasie…), botbreuken, tumoren, gewricht stoornissen, groeistoornissen (dwerggroei, beenlengteverschil, X-benen, O- benen, scoliose) worden gerekend tot de orthopedische aandoeningen. Kinderen kunnen op allerlei manieren worden beperkt in hun bewegingsvrijheid, kracht en conditie.

Onderzoek

De kinderfysiotherapeut onderzoekt in het anamnese gesprek welke hulp je kind nodig heeft. Het onderzoek dat volgt, bestaat uit een observatie van de mogelijkheden en problemen van het kind op vaardigheidsniveau. Daarna wordt de spierkracht en de beweeglijkheid onderzocht.

Therapie

Kinderen die problemen hebben met functionaliteit, mobiliteit of kracht leren met de kinderfysiotherapeut omgaan met hun klacht. Zo leren ze bijvoorbeeld met krukken te lopen, transfers van bed naar stoel te gebruiken, opnieuw te leren traplopen etc. Ook kan spierkracht en mobiliteit getraind worden. Tijdens de behandeling van de kinderfysiotherapeut, zijn ouders of verzorgers aanwezig, zodat oefeningen ook thuis kunnen worden voortgezet. Ouders en kind krijgen voorlichting en hulp, zodat hun inzicht over de aandoening wordt vergroot en hiermee ook de zelfredzaamheid en zelfstandigheid.
Ook kinderen die een ongeval gehad hebben of die geopereerd zijn, kunnen veel baat hebben van kinderfysiotherapie.