Bekkenfysiotherapie

Problemen met vrijen

Seksuologische klachten kunnen worden veroorzaakt door het niet goed functioneren van de bekkenbodemspieren. Ze spelen een belangrijke rol bij het vrijen, zowel bij vrouwen als mannen. Het kan zijn dat de spieren te weinig spanning hebben maar ook dat ze te gespannen zijn. In beide gevallen kan de bekkenfysiotherapeut je helpen deze klachten te verminderen.

Wanneer pijn en ongemak tijdens vrijen vaker optreden, kun je je heel onzeker gaan voelen en/of angst voor de pijn gaan ontwikkelen. De spanning van je bekkenbodemspieren neemt verder toe en vrijen wordt steeds minder fijn. Vaak spelen zowel psychische als fysieke factoren een rol bij het ontstaan van deze klachten, wij werken daarom graag samen met de seksuologen in onze regio.

Pijn bij het vrijen

Pijn bij het vrijen (dyspareunie) kan ontstaan door bijvoorbeeld een infectie, een litteken, de overgang of een aandoening in of rondom de vagina, zoals vulvodynie of Lichen Sclerosus. Het doet dan pijn wanneer de penis de beschadigde vagina binnen gaat. Ook vrouwen die een seksueel trauma hebben meegemaakt ervaren vaak pijnklachten tijdens het vrijen. In reactie op de pijn of de herinnering span je onbewust je bekkenbodem aan. Door bekkenbodemtherapie leer je hoe je de bekkenbodemspieren beter kan ontspannen.

Vaginisme

Wanneer je vaginisme hebt, spannen de spieren rondom je vagina zich onwillekeurig aan wanneer je geslachtsgemeenschap hebt of wanneer je bijvoorbeeld een tampon in wilt brengen. Dit kan het gevoel geven dat de vagina op slot zit. Door bekkenbodemtherapie leer je om te voelen hoe de bekkenbodemspieren werken en hoe je je bekkenbodemspieren beter kan ontspannen zodat vrijen weer mogelijk wordt.

Erectieproblemen

Wanneer je vaker ervaart dat het niet meer lukt om een erectie te krijgen of dat de penis niet hard genoeg wordt om lekker te kunnen vrijen geeft dat onzekerheid en teleurstelling. Te veel spanning in je bekkenbodem kan leiden tot deze problemen. Leren je bewust te worden van spanning in je lijf en je bekkenbodem en beter te ontspannen is dan heel belangrijk.

Geen zin

Stress kan er voor zorgen dat je minder zin hebt om te vrijen. Je hebt bijvoorbeeld stress op je werk, problemen binnen je relatie of andere zorgen. Stress kan ertoe leiden dat je minder opgewonden bent en (onbewust) je bekkenbodemspieren aanspant. Hierdoor kan vrijen pijnlijk zijn of soms helemaal niet lukken. De bekkenfysiotherapeut kan je helpen je bewust te worden van de spanning in je bekkenbodemspieren.

Afspraak maken

Wil je een behandeling bij de bekkenfysiotherapeut? Neem dan contact op via (telefoon of whatsapp): 085-06 56 333 of mail naar: info@gofysio.nl