Bekkenfysiotherapie

Pijn in het bekkenbodem-
gebied

De centrale ligging van de bekkenbodem maakt dat een kleine verandering in spanning soms grote gevolgen kan hebben. Overmatige spanning van de bekkenbodem kan de veroorzaker zijn van buikpijn, liespijn, scrotale pijn en pijn bij poepen of plassen. Daarnaast zijn er enkele specifieke aandoeningen waarbij de bekkenbodem betrokken is:

Endometriose

Endometriose is een chronische ziekte waarbij weefsel dat enigszins lijkt op baarmoederslijmvlies buiten de baarmoederholte voorkomt. Dit weefsel zit meestal op het buikvlies en/of organen in de buik en zorgt voor chronische ontstekingen en frequent veel buikpijn. Vanwege de vaak lange weg naar de uiteindelijke diagnose zorgen pijn en onzekerheid zowel mentaal als fysiek voor veel spanning. Wanneer eenmaal duidelijk is dat endometriose de oorzaak is, kan je samen met de bekkenfysiotherapeut gaan werken aan meer ontspanning in je (bekkenbodem)spieren.

CPPS

Zowel mannen als vrouwen kunnen kampen met onbegrepen pijn in de buik, het bekken, de geslachtsorganen en/of de bekkenbodem. We noemen deze klachten het chronisch bekkenpijnsyndroom, afgekort als CPPS. Vaak wordt er geen oorzaak gevonden voor deze klachten; er is geen aandoening van de organen. Uit onderzoek blijkt dat verhoogde spierspanning in het bekkengebied een belangrijke rol speelt bij het ontstaan en in stand houden van deze klachten. Door te leren je spieren te ontspannen neemt de pijn af.

Afspraak maken

Wil je een behandeling bij de bekkenfysiotherapeut? Neem dan contact op via (telefoon of whatsapp): 085-06 56 333 of mail naar: info@gofysio.nl