Kinderbekken fysiotherapeut

Verantwoorde begeleiding bij zindelijkheidsproblemen en buikpijn

Het kan voorkomen dat kinderen het moeilijk vinden om zindelijk te worden, regelmatig een ongelukje hebben of buikpijn hebben zonder aantoonbare oorzaak. Soms gaan ze te vaak of juist niet vaak genoeg poepen of plassen.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor het ontstaan van deze klachten. Zo spelen spanningen of verdriet vaak een rol, maar kunnen ook een buikoperatie, een aangeboren afwijking, gedragsproblemen of een vervelende ervaring problemen geven bij het plassen of poepen. Niet zelden gaat het om een combinatie van verschillende factoren.

Om te komen tot de juiste diagnose en behandeling brengen we alle factoren in kaart die voor jouw kind van toepassing zijn. De kinderbekkenfysiotherapeut doet daarom een uitgebreide intake met bewegingsonderzoek en zal jullie vragen om een plas- en drinkdagboek bij te houden (een goed ingevuld plas- en drinkdagboek geeft veel informatie over het plas- of poepprobleem). Daarna stelt ze samen met jou en je kind een passend behandelplan op. Waar nodig wordt de samenwerking gezocht met onze kinderfysiotherapeut.

Omdat verandering van gedrag rond plassen en poepen niet eenvoudig is voor een (jong) kind, is het belangrijk dat jij als ouder je kind hierin positief ondersteunt en coacht tijdens het behandeltraject.

Kinderen kunnen terecht bij de kinderbekkenfysiotherapeut vanaf de leeftijd van 5 jaar. De behandeling wordt op jaarbasis 18x vergoed vanuit de basisverzekering.

Goed plassen kun je leren!

De normale stoelgang

Obstipatie

Toilethouding

Afspraak maken