Beweegprogramma’s op school leiden tot betere rekenprestaties
Uit een literatuurstudie van de afdeling sociale geneeskunde van Amsterdam UMC, locatie VUmc i.s.m. 12 internationale experts, is gebleken dat kinderen die op school gedurende langere tijd, meerdere malen per week beweegprogramma’s volgen, beter presteren met rekenen en wiskunde.
Omdat volgens onderzoeker Amika Singh, programma’s pas effectief blijken als ze over een langere periode en op intensieve wijze worden aangeboden, pleit haar team voor meer investeringen van de overheid.
Het intensieve onderzoek bestond uit 58 studies naar het effect van beweegprogramma’s op zowel cognitieve prestaties (bijv. aandacht en werkgeheugen), als de schoolprestaties (bijv. cijfers en citoscores).
Meer onderzoek
Hoewel er geen overtuigend bewijs voor een positief effect van beweegprogramma’s op cognitieve prestaties en algemene schoolprestaties gevonden werd, ontdekten de onderzoekers een piek in de vakken rekenen en wiskunde op scholen die hun leerlingen langdurig en meerdere malen per week beweegprogramma’s aanbieden.
Het betreft programma’s die 2 tot 3 jaar duren en waarbij de kinderen tussen de 3 en 5 keer per week intensief bewegen. De onderzoekers adviseren daarom overheid, onderwijs, onderzoek en subsidieverstrekkers om te investeren in langer lopend onderzoek naar de effecten van meer bewegen op schoolprestaties.
Singh: “De huidige aandacht voor het belang van bewegen in het onderwijs is terecht. Naast de positieve effecten op gezondheid lijken langdurig uitgevoerde beweegprogramma’s ook tot betere rekenprestaties te leiden.”
Door: Dorothy Looman
Bron: Fysioforum.nl
Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s