Wandelen, omdat…

 

…het goed is voor hart en bloedvaten.

Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Ook verbetert het de conditie van hart en bloedvaten. Wist u dat het risico op het ontwikkelen van hartproblemen al met 50 procent daalt als we minstens één uur per week actief zijn?

…én voor de longen.

Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.

…én voor de hersenen.

Als we ons hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, wordt de kans op de ziekte van Alzheimer met 20 tot 50 procent gereduceerd. Ook voor wie al dementerende is, is wandelen gezond. Wandelaars zijn bovendien opgewekter en hun geheugen functioneert beter.

…én voor de nachtrust.

Onze biologische klok loopt veel beter na een wandeling. Dit is bevorderlijk voor de kwaliteit van onze nachtrust.

…én voor de darmen.

Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstopping.

…én omdat het de kans op (bepaalde soorten) kanker doet afnemen.

Dagelijks veel wandelen verkleint de kans op bijvoorbeeld darm-, borst- en baarmoederkanker. De overlevingskansen van mensen met darmkanker verdubbelen als ze elke dag een uur of meer wandelen. Voor andere soorten kanker is dit verband (nog) niet aangetoond.

…én omdat het de ontwikkeling van diabetes afremt.

Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.

… én omdat het depressies te lijf gaat.

Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen worden aanzienlijk minder!

…én omdat het korte metten maakt met overgewicht.

Met een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) verlies je ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar!

…én omdat het de spieren en botten versterkt.

Hierdoor wordt de kans op osteoporose (botontkalking) ook meteen verminderd! Door regelmatig te lopen worden onze botten niet alleen sterker, maar wordt er ook nieuwe botmassa opgebouwd. Wandelen is ook goed voor het kraakbeen, het elastische weefsel tussen de botten. Wanneer we weinig te bewegen wordt het kraakbeen in de gewrichten dunner. Door regelmatig te wandelen bouwen we kraakbeen op en worden we soepeler!

…én omdat de lente in aantocht is!

GENIET van de zon!!!

Door: Dorothy Looman
Bron: Plusonline.nl

Vragen? Of advies nodig?

Stuur ons een whatsapp bericht

Maak een afspraak of stel een vraag aan GoFysio via WhatsApp op jouw smartphone:

(ma tot vrij 8:00 tot 17:00)

Kom langs!

Maak een afspraak

Maak een afspraak bij een vestiging naar keuze! Bekijk welke vestigingen bij jou in de buurt zijn:

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Kom langs!

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut. 

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.