Over spierpijn

Bent u (iets te) fanatiek begonnen met sporten en voelen uw spieren pijnlijk aan? Maakt u zich geen zorgen, spierpijn is hier een voor de hand liggend gevolg van.

Afvalstoffen en scheurtjes

Geen excuus echter om te stoppen met sporten! Sterker nog, spierpijn is juist goed voor de ontwikkeling van de spieren. Na een zware belasting ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Deze minuscule scheurtjes prikkelen de zenuwen, waardoor de spieren stijf en pijnlijk aanvoelen. Soms is de pijn zo hevig, dat iedere activiteit grote moeite kost. Dit duur van deze pijntjes kan variëren van een dag tot een hele week.

Wat gebeurt er in het lichaam wanneer we spierpijn hebben?

De afvalstoffen worden afgevoerd en de scheurtjes hersteld, wat de spieren sterker maakt. Gun uw lichaam tijdens deze periode een paar dagen wat minder fysieke belasting en sport even niet. Het lichaam herstelt zich dan het snelst.
Wanneer het na een paar dagen beter gaat en u dezelfde training opnieuw doet, zult u zien dat het een stuk makkelijker gaat. Het lichaam heeft zich namelijk aangepast. Een goede voeding is zeer belangrijk: eet na een training (eiwitrijke producten) kip, mager vlees of vis.

Tips

• Masseer de spier meteen na het trainen. Dit bevordert de afvoer van afvalstoffen, waardoor de pijn sneller afneemt.
  • Neem een warme douche of een warm bad. Dit verzacht de pijn en vermindert stijfheid.
  • Stretch een paar keer per dag lichtjes om de stijfheid te verminderen.
  • Slaap voldoende. Het lichaam herstelt het snelst in slaaptoestand.

Door: Dorothy Looman

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.