Veilig de piste op

 

Gaat u skiën, snowboarden of langlaufen? Bereid u zich in ieder geval goed voor! Tijdens de wintersportactiviteiten worden bepaalde spieren namelijk zwaarder belast dan tijdens onze normale dagelijkse bezigheden. In skischoenen bijvoorbeeld, staan de hielen hoger dan de tenen. Om in evenwicht te blijven, moeten de knieën daarom voortdurend gebogen zijn. Dit is behoorlijk belastend voor de spieren die naast het scheenbeen lopen. En overbelasting van de spieren kan tot vermoeidheid leiden, waardoor de kans op ongelukken op de piste groter wordt…

Oefeningen        

Om op een aangename manier te kunnen nagenieten van uw wintersportvakantie is het aan te bevelen uw lichaam vooraf op te warmen. Een aantal huis-tuin-en-keuken oefeningen om nu al in praktijk te brengen, voor een ‘top skiconditie’ straks:

– Een aantal kniebuigingen per dag is een goed begin. U hoeft daarbij niet meteen tot de grond door te buigen; tot de hoek in de knie recht is, is voldoende. Herhaal dit een paar keer per dag, tien maal.

– Om evenwicht en controle op de lange latten te hebben is het van belang om nu alvast te proberen om op één been te staan. Gaat dit u gemakkelijk af, zwaai dan tegelijkertijd met het andere been naar voren en naar achteren.

– Door uw tenen een aantal keren per dag op te trekken, traint u de spier aan de voorkant van het onderbeen.

– Het verplaatsen van uw gewicht kunt u prima oefenen door te ‘rollen’ over de onderkant van uw voet. (Van de tenen naar de hielen en weer terug. Herhaal ook deze oefening een aantal keer).

– En tenslotte natuurlijk: Neem de trap in plaats van de lift!

En voor dadelijk, op de piste:

Soepele spieren tijdens het skiën zijn belangrijk. Om de soepelheid en ontspanning van de spieren te bevorderen, is het verstandig om vooraf rekoefeningen te doen. Maar ook rekoefeningen dienen goed voorbereid te worden! Warm de spieren op door gedurende 10 minuten te wandelen of rustig te joggen.  Rek vervolgens u spieren totdat er een bepaalde spanning in de spier voelbaar is. Houd deze spanning 12 seconden vast en kom vervolgens rustig terug in de startpositie.

Wilt u  meer weten over verantwoord bewegen? GoFysio biedt diverse beweegprogramma’s! U kunt natuurlijk altijd contact opnemen via info@gofysio.nl of telefonisch, via telefoonnummer 030-6585901.

Door: Dorothy Looman
Bron: Wintersportinformatie.nl

Vragen? Of advies nodig?

Stuur ons een whatsapp bericht

Maak een afspraak of stel een vraag aan GoFysio via WhatsApp op jouw smartphone:

Stuur direct een appje

(ma tot vrij 8:00 tot 17:00)

Kom langs!

Maak een afspraak

Maak een afspraak bij een vestiging naar keuze! Bekijk welke vestigingen bij jou in de buurt zijn:

Afspraak inplannen

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Meer informatie

Kom langs!

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut. 

Inloopspreekuur

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.

Zorgverzekeringen