Aandacht voor trombose

13 Oktober jl. was het ‘Wereld Trombosedag’. Deze dag stond wereldwijd volledig in het teken van deze aandoening.

Wat is trombose?

Trombose is de vorming van een bloedstolsel in een ader, waardoor de doorstroming van het bloedvat wordt belemmerd. We spreken dan van een veneuze trombose. Een diep veneuze trombose uit zich meestal in de vorm van een trombosebeen. De verschijnselen hierbij zijn over het algemeen pijn in het been, moeite met lopen, een zwelling van het been en het been kan een rood/paarse kleur aannemen.

Raakt een stolsel los, dan spreken we van een longembolie (stolsel in de longvaten) of herseninfarct (stolsel in de hersenen).

Een verhoogde kans op trombose

Tijdens en na een grote operatie is de kans op vorming van bloedstolsels -en dus ook het ontstaan van trombose- groot. Met de juiste maatregelen voor- en na grote operaties neemt dit risico met wel 60 tot 70% af.

Wat kunt u zelf doen om de kans op trombose te verkleinen?

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Het dragen van steunkousen heeft bijvoorbeeld een preventieve werking.
Moet u een grote operatie ondergaan, of bent u lange tijd bedlegerig geweest? In deze gevallen is het van belang dat u zo snel mogelijk probeert weer te lopen. Doet u dit in ieder geval onder professionele begeleiding. GoFysio biedt adequate hulp bij diverse gezondheidsaandoeningen!

Geschreven door: Dorothy Looman                                                           Claudicatio_GoFysio_looptraining
Bron: Nijsmellinghe.nl

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.