Bewegen en presteren
Uit een onderzoek onder 440 leerlingen van het voortgezet onderwijs is gebleken dat jongeren die regelmatig voldoende bewegen, zich beter kunnen concentreren en beter presteren op school. De leerlingen van het eerste en derde jaar voortgezet onderwijs droegen een week lang, 24 uur per dag, een bewegingsmeter die alle bewegingen registreerde. Het proces werd na een jaar herhaald.
Minder beweging
Jongeren zouden volgens het onderzoek ná het eerste jaar van het voortgezet onderwijs beduidend minder gaan bewegen dan ze in de jaren daarvoor deden. Opvallend is, dat zij doordeweeks over het algemeen meer bewegen dan in het weekend; het blijft vaak bij het naar school fietsen of lopen. De studie toont tevens aan dat meisjes die lopend of fietsend naar school gaan beter presteren op complexe cognitieve taken, dan meisjes die met de auto naar school gaan of die gebracht worden. Bij jongens was er geen verschil meetbaar.
Cognitief
Een ander onderdeel van het onderzoek was het uitvoeren van een aantal cognitieve taken. De verhoogde prestaties waren echter niet zichtbaar in de schoolcijfers. Een mogelijke verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat jongeren die veel tijd besteden aan beweging, minder tijd investeren in hun huiswerk.
Actiever bewegen
Onderzoeker Martin van Dijk pleit ervoor dat jongeren worden gestimuleerd om te (blijven) bewegen. Scholen zouden bijvoorbeeld meer gymlessen kunnen geven en beweging kunnen stimuleren tijdens de pauzes of tussenuren.
Alles over fysiotherapie voor kinderen, vindt u op onze website kenniscentrum voor Kinderfysiotherapie (Utrecht, Leidsche Rijn en De Meern). GoFysio biedt tevens diverse beweegprogramma’s voor iedereen!
Geschreven door: Dorothy Looman
Bron: Gezondheidsnet.nl
Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s