Fysiotherapie voor chronisch zieken terug in basispakket? (II)

Het Koninklijk Nederlands Genootschap Fysiotherapie (KNGF) laat weten positief te zijn over de oproep van de zorgverzekeraars over de vergoeding van fysiotherapie voor mensen met een chronische aandoening.

Fysiotherapie is voor iedereen, maar zeker voor chronisch zieken een onmisbare vorm van zorg”, zegt voorzitter Guusje ter Horst. “Als de eerste 20 behandelingen voor aandoeningen uit de ‘chronische lijst’ terugkomen in het pakket, is fysiotherapie beter toegankelijk voor de patiënt. Bovendien is fysiotherapie kosteneffectief en het kan een operatie uitstellen of voorkomen. Directe winst voor de patiënt en de maatschappij.”

Reuma, hart- en vaataandoeningen en osteoporose

Ondanks dat, zou het KNGF graag zien dat fysiotherapie vrijgesteld werd van het verplicht eigen risico in de basisverzekering. Ook andere chronische aandoeningen die op dit moment (nog) niet in de chronische lijst voorkomen, horen volgens het KNGF thuis in de basisverzekering. Het betreft hier aandoeningen als reuma, hart- en vaataandoeningen en osteoporose. Dit, terwijl bewezen is dat de behandeling hiervan door middel van fysiotherapie effectief is. “Wij blijven ons dan ook inzetten om de maatregelen rondom de chronische lijst gewijzigd te krijgen. We zijn bijvoorbeeld samen met het Reumafonds bezig een groep reumapatiënten voorwaardelijk terug te krijgen in de basisverzekering. Dat doen we met aanvullend onderzoek en door in gesprek te blijven met het ministerie van VWS, politieke vertegenwoordigers en andere relevante beleidsbeslissers”, aldus de voorzitter.

Geschreven door: Dorothy Looman                                                                        Rug training IV
Bron: Fysionet

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.