Fysiotherapie of operatie?

Lumbale stenose is een veel voorkomende oorzaak van schade aan de zenuwen en pijn in de onderrug bij ouderen. Om de symptomen van deze vervelende aandoening te verlichten, is fysiotherapie mogelijk even effectief is als een operatie, aldus de resultaten van een recent onderzoek.

Fysiotherapie veiliger

Dr Anthony Delitto, onderzoeker bij de ‘School of Health and Rehabilitation Sciences’ aan de Universiteit van Pittsburgh: “Chirurgie is een risicovolle procedure, met ongeveer 15 % kans op complicaties waarvan de helft mogelijk levensbedreigend zijn. Fysiotherapie is echter, veel veiliger.”

Bij lumbale spinale stenose ontstaat er druk in het zenuwkanaal in de lendewervelkolom. Dit kan leiden tot beknelde zenuwen, tintelingen, zwakte en gevoelloosheid in de rug en de onderste ledematen. We zien deze aandoening vaker bij ouderen.

Onderzoek

481 Patiënten werden gevraagd of ze, hoewel ze zich wilden laten opereren, toch bereid waren deel te nemen aan het onderzoek. Afgesproken werd dat men willekeurig geselecteerd zou worden om ofwel fysiotherapie te krijgen, of een operatie. Slechts 169 patiënten waren bereid deel te nemen aan het experiment. De meeste van gaven echter de voorkeur aan een operatie.

Uiteindelijk werden 87 patiënten geopereerd en 82 werden naar een fysiotherapeut verwezen.

Dit alles vond plaats tussen 2000 en 2005. Voorwaarde van deelneming was, dat ieder bij aanvang van het onderzoek tenminste 50 jaar oud was. Daarbij moest men in staat zijn om zonder moeite ten minste 400 meter te kunnen lopen. Bovendien mocht er geen sprake zijn van onderliggende aandoeningen als dementie, ernstige vaatziekten, kanker, of een hartaanval.

Overgewicht

Opvallend was, dat de meesten patiënten nauwelijks of niet actief waren en vaak last hadden van overgewicht. Zij die geopereerd werden, waren gemiddeld 67 jaar. In de groep die fysiotherapie kreeg, lag de gemiddelde leeftijd ongeveer op 70 jaar.

De groep die fysiotherapie kreeg, volgde gedurende zes weken, twee keer per week oefentherapie. Indien de deelnemers zich bedachten en alsnog een operatie wilden ondergaan, mochten zij op ieder gewenst moment stoppen, wat 47 personen, (57 %) ook daadwerkelijk tijdens de therapie, of tijdens de twee jarige follow-up, deden..

Gelijkwaardige vermindering pijn

Ongeacht in welke groep ze begonnen, rapporteerden de deelnemers gelijkwaardige vermindering van pijn en andere symptomen, gedurende deze twee jaren.
De studie toont aan dat zowel chirurgie als fysiotherapie redelijk keuzes zijn; welk traject de patiënt ook doorloopt, na twee jaar is het resultaat hetzelfde,” aldus onderzoeker Jeffrey Katz.

Volgens Katz ligt er nog steeds een rol voor chirurgie in de behandeling van lumbale spinale stenose, maar heeft het zeker zin om eerst fysiotherapie uit te proberen.

Geschreven door: Dorothy Looman
Bron: Reuters (via Fysioforum.nl)                                                                        kenniscentrum-rug

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.