Kwalitatief goed bewegingsonderwijs van groot belang voor kinderen in speciaal basisonderwijs.
Het speciaal basisonderwijs biedt onderwijs aan kinderen met leerachterstanden. Vanwege specifieke leerproblemen, gedragsproblemen en/of een verlaagd intelligentie niveau, hebben zij extra zorg nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen. In Nederland maken circa veertigduizend kinderen gebruik van het speciaal basisonderwijs. De focus in dit speciale onderwijs is met name gericht op de cognitieve ontwikkeling van de kinderen. Veel minder aandacht is ervoor de motorische ontwikkeling.
Slechtere motorische vaardigheden
Bewegingswetenschapper Marieke Westendorp van het Universitair Medisch Centrum Groningen, onderzocht welke relaties er zijn tussen de grove motorische ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling (executieve functies en schoolprestaties) van kinderen met leerproblemen in het speciaal basisonderwijs. De leeftijdscategorie van de kinderen lag tussen de 7 tot en met 12 jaar. Gebleken is, dat kinderen in het speciaal basisonderwijs slechtere motorische vaardigheden hebben dan hun leeftijdsgenootjes in het reguliere onderwijs. De ontwikkeling is er wel, maar ten opzichte van hun leeftijdgenootjes, hebben deze kinderen op 11-jarige leeftijd nog steeds een achterstand van zo’n 3 jaar. Ook signaleert zij een specifiek verband tussen grove motorische vaardigheden en cognitieve vaardigheden.
Balvaardigheidprogramma
Zij bestudeerde vervolgens het effect van een balvaardigheidprogramma. “Specifieke aandacht voor het oefenen van grove motorische vaardigheden noodzakelijk voor kinderen met leerproblemen in het speciaal basisonderwijs”, aldus Westendorp. Naast verbetering van de balvaardigheden, leek dit programma tevens positieve invloed te hebben op hun executieve functies, in het bijzonder op planningsvaardigheden en het probleemoplossend vermogen.
Extra aandacht voor de ontwikkeling van grove motorische vaardigheden tijdens de bewegingsonderwijslessen, is volgens Westendorp van groot belang. Haar advies aan de leerkrachten hierover: “Het is hierbij van belang om rekening te houden met niveauverschillen van de kinderen. Biedt daarom alle oefeningen op verschillende niveaus aan en geef kinderen individueel en specifieke feedback.”
De uitslag van het onderzoek bevestigt het belang van een goede grove motorische ontwikkeling: “Het geeft eens te meer het grote belang aan van kwalitatief goed bewegingsonderwijs voor kinderen. Ik hoop dat deze resultaten leiden tot grotere bewustwording in samenleving en politiek dat bewegingsonderwijs een belangrijk schoolvak is”, aldus Westendorp.
Kinderfysiotherapie
GoFysio geeft ook kinderen professionele begeleiding. Voor vragen, advies en informatie verwijzen wij u graag naar het centrum voor Kinderfysiotherapie.. Bellen kan natuurlijk ook, via telefoonnummer 030-6585901. Ons team staat u graag te woord!
Geschreven door: Dorothy Looman
Bron: Fysioweb.nl
Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s