Hartinfarct

Bij een hartinfarct is het belangrijk om de afgesloten kransslagader zo snel mogelijk open te krijgen. Dit is nodig om de schade aan het hart te beperken en klachten te verlichten. De behandeling hangt af van hoe ernstig de situatie is. Meestal is dit een dotter- en stentbehandeling. Soms is een bypassoperatie nodig. Je krijgt altijd medicijnen. Met een dotterbehandeling herstelt bloedtoevoer naar de hartspier sneller dan met een bypassoperatie.

Na de operatie is fysiotherapeutische begeleiding en training belangrijk om op een verantwoorde manier met de klachten om te leren gaan en de conditie op te bouwen.

Hoe ontstaat een hartinfarct?

Een hartinfarct wordt meestal veroorzaakt door afsluiting van een kransslagader door aderverkalking. Bij een hartinfarct stopt de toevoer van bloed naar een deel van het hart. Het hart kan zijn werk dan minder goed doen. Het deel van het hart dat achter de verstopping ligt krijgt geen zuurstof meer en raakt beschadigd. Een hartinfarct wordt ook wel hartaanval genoemd.

Problemen in de kransslagaders

Vaak lijkt een hartinfarct uit het niets te ontstaan. Maar er zijn al veel eerder vernauwingen in de kransslagaders. Kransslagaders zijn de bloedvaten die als een soort krans om het hart liggen. Ze zorgen ervoor dat het hart genoeg zuurstof krijgt. De vernauwingen in de kransslagaders ontstaan langzaam. In de wand van de kransslagaders hopen ontstekingscellen, cholesterol en vetdeeltjes op. Hierdoor ontstaat een verdikking: een plaque. Dit proces heet slagaderverkalking. Meestal merk je hier niets van. Pas bij ernstige vernauwingen ontstaat er pijn op de borst.

Wanneer heb je een hartinfarct?

De verdikking groeit steeds verder aan. Op een gegeven moment kan die openscheuren. Het lichaam maakt dan een bloedprop aan om het scheurtje te dichten. Deze bloedprop op die plek het bloedvat afsluiten. Ook kan deze losschieten en verderop in het bloedvat vastlopen.

Je hebt een hartinfarct als een kransslagader is afgesloten. Het deel van het hart achter deze afsluiting krijgt geen zuurstof meer en raakt beschadigd.

Symptomen van een hartinfarct

Sommige signalen bij hart- en vaatziekten zijn heel duidelijk, zoals een aanhoudende pijn op de borst. Maar er zijn ook vagere klachten die kunnen wijzen op een hart- of vaatziekte. De pijn op de borst gaat vaak samen met:

• uitstralende pijn naar de armen, schouderbladen, hals, kaak of maagstreek
  • zweten
  • misselijkheid of braken
  • pijn in de bovenbuik, kaak, nek of tussen de schouderbladen, zonder pijn op de borst
  • ​kortademigheid
  • extreme moeheid
  • duizeligheid
  • onrustig gevoel of gevoelens van angst
  • snelle ademhaling

Revalidatie na een hartinfarct

Hartrevalidatie

Tijdens hartrevalidatie werk je samen met anderen aan je herstel. Je leert je grenzen opnieuw kennen met sport en spel. Daarnaast krijg je tips voor een gezonde leefstijl en leer je omgaan met emoties en onzekerheid. Meedoen aan een hartrevalidatieprogramma helpt! Je hebt daarna minder kans op nieuwe hartproblemen en hebt meer vertrouwen in je lichaam. Je leert er omgaan met de gevolgen van de aandoening.

Hartrevalidatie wordt meestal opgestart in het ziekenhuis. Bij GoFysio nemen we de begeleiding over vanaf 6 tot 12 weken na de operatie. Maar het kan ook zijn dat u direct bij ons start. Hartrevalidatie duurt doorgaans 6 tot 12 weken.