Shin splints

Bij Shin splints heb je last van een of beide onderbenen tijdens belasting, Shin splints wordt ook wel scheenbeenvlies ontsteking genoemd of MTSS (Mediaal Tibiaal Stress Syndroom). Deze blessure komt het meest voor bij hardlopers.

Symptomen van Shin splints

Scheenbeenpijn tijdens en na inspanning (met name hardlopen) komt het meeste voor. In het begin trekt de pijn tijdens het lopen nog weg maar in een later stadium kun je meestal niet meer door de pijn heen lopen. Er wordt vaak een brandende soms stekende pijn aangegeven tijdens inspanning, na afloop is de pijn vaak brandend of zeurend en soms zelfs kloppend.

Hoe ontstaat Shin splints

Shin splints is een overbelastingsklacht die met name ontstaat door rennen en springen. Er kunnen door belasting kleine scheurtjes ontstaan in de spier of bindweefsel waardoor litteken weefsel zal ontstaan. Dit litteken weefsel verkleeft en verkort waardoor de herkenbare symptomen ontstaan. Waarom sommige mensen wel en andere geen klachten krijgen heeft met verschillende oorzaken te maken. Snel opgebouwde belasting, afwijkende stand van de voeten of onvoldoende spierkracht in de onderbenen heupen of romp kunnen hieraan bijdragen.

Fysiotherapie bij Shin splints

Shin splints is een hardnekkige blessure die zonder behandeling zeer moeilijk over gaat. Behandeling van Shin splints vereist daarom een specifieke aanpak. Het mobiliseren van het verkleefde littekenweefsel met onze speciale methode wordt gecombineerd met kracht en stabiliteit oefeningen van de voet, onderbeen en romp. Verder moet gekeken worden naar het schoeisel en de looptechniek. Ten slotte zal de sportbelasting gedoseerd moeten worden opgebouwd. Alleen met een totaal aanpak kunnen deze klachten verholpen worden.

Oefeningen bij Shin splints

Wij merken dat kracht oefeningen een positieve bijdrage leveren aan het verminderen van Shin splints klachten. Met name beenkracht zal helpen, maar ook het verbeteren van de rompstabiliteit en de kracht van de heupspieren is effectief. Daarbij zul je door krachtiger spieren een betere looptechniek krijgen en sneller kunnen lopen.