Cervicogene hoofdpijn

Hoofdpijn vanuit de nek

Verschillende vormen van hoofdpijn komen vanuit de nek: cervicogene hoofdpijn of spanningshoofdpijn. Deze hoofdpijnen kunnen diverse bronnen hebben, zoals spieren, gewrichten, banden, pezen en andere weefsels hoog in de nek. Ook de symptomen kunnen heel divers zijn. Er moet opgemerkt worden dat spanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn veel overlap kunnen vertonen en dus niet altijd duidelijk te scheiden zijn.

Gewrichten

De gewrichten van de bovenste drie nekwervels vormen de belangrijkste bron van hoofdpijn. Aangetoond is dat alle gewrichten tot en met de derde wervel hoofdpijn kunnen veroorzaken, dit kan op verschillende plaatsen in het hoofd zijn. Irritaties in de gewrichten tussen de tweede en de derde wervel komen het meest voor. De combinatie van langdurige statische belasting (zoals bijvoorbeeld voor komt bij kantoormedewerkers en bij scholieren/studenten) en een verkeerde houding van de rug, schouders en hoofd vormen de belangrijkste oorzaak. Dit wordt vaak versterkt door toename van spanning en/of werkdruk. Ook mensen die erg lenig zijn hebben wat vaker hoofdpijn vanuit de nek.

Cervicogene hoofdpijn

Hierbij gaat het meestal om een duidelijke oorzaak, bijvoorbeeld een snelle onverwachtse beweging kan het ‘erin schieten’, of na een val of ongeluk. Een belastende houding kan er voor zorgen dat de nek niet volledig herstelt maar juist klachten blijft geven. Door dagelijks weer te zorgen voor weefselprikkeling kunnen de klachten in stand worden gehouden. De klachten ontstaan dus in één keer en kunnen al gelijk behoorlijke hoofdpijn veroorzaken. De klachten nemen toe bij bewegen van het hoofd, meestal rotaties maar ook omhoog kijken geeft vaak problemen.

Behandeling

Bij de behandeling van Cervicogene Hoofdpijn wordt de oorzaak weggenomen, dit is meestal een beperkte beweeglijkheid van een van de bovenste nekwervels. Soms in combinatie met verhoogde spierspanning. Manuele mobilisaties worden toegepast om de beweeglijkheid te herstellen. De spierspanning wordt hersteld middels rekkingen, fricties of dry needling therapie. Vaak wordt dit ondersteund door het aanleggen van therapeutisch tape. Uiteraard wordt niet alleen naar de nek gekeken maar ook naar de houding en beweeglijkheid van de bovenrug en de schouders.

Manuele therapie

Kunnen wij iets voor u betekenen?

Heeft u al geruime tijd last van (terugkerende) hoofdpijn? Belt u ons gerust voor meer informatie. Ook hebben wij geen wachtlijsten en u kunt vrijwel altijd binnen enkele dagen terecht voor een intake, behandeling en advies. Wacht niet te lang met uw hoofdpijnklachten, er is vaak wat aan te doen. Wij helpen u graag.