Snelle effectieve behandeling door Dry Needling

Bij Dry Needling worden pijnlijke verhardingen in spieren behandeld. Deze verhardingen worden (myofasciale) triggerpoints genoemd en kunnen soms forse en langdurige klachten geven. Deze triggerpoints kunnen overal in het lichaam voorkomen.

Hoe ontstaan triggerpoints?

Triggerpoints kunnen ontstaan door zowel acute als chronische overbelasting. Veelvoorkomende oorzaken voor triggerpoints zijn:

• Langdurige verkeerde houding
  • Verkeerde beweging
  • Een ongeluk, schok of valpartij
  • Overbelasting door een kortdurende zware inspanning
  • Het uitoefenen van een bepaalde sport
  • Het lang niet bewegen van spieren
  • Stress en depressie
  • Slaaptekort

Dry Needling geeft binnen 1 of 2 behandelingen resultaat

Dry Needling is een snelle, effectieve techniek om triggerpoints te verhelpen. Dry Needling geeft al binnen 1 of 2 behandelingen pijnvermindering en verbetering van de beweeglijkheid. De behandeling wordt maximaal 1 keer per week uitgevoerd. Daarom kan het al binnen één tot twee weken resultaat geven. Dry Needling is echter geen losse behandeling. Het is onderdeel van een fysiotherapeutische behandeling. Het wordt vaak gecombineerd met manuele therapie en/of oefentherapie.

Veel klachten waarbij voorheen een langdurige en intensieve fysiotherapeutische behandeling nodig was, kan nu met Dry Needling sneller en beter behandeld worden. Dry Needling geeft namelijk al binnen 1 of 2 behandeling pijnvermindering en verbetering van de beweeglijkheid, het wordt niet vaker dan 1 keer per week gedaan. Dry Needling is geen behandeling op zich, maar maakt onderdeel uit van de totale fysiotherapeutische behandeling vaak in combinatie met manuele therapie en/of oefentherapie.

Hoe werkt Dry Needling?

Dry Needling is een effectieve en wetenschappelijk onderbouwde techniek om deze triggerpoints aan te pakken en de spier weer normaal te kunnen laten functioneren. Er wordt door middel van een heel dun steriel (massief) naaldje de pijnlijke triggerpoint aangeprikt. Daarbij wordt niets ingespoten, maar doordat de naald de triggerpoint stimuleert ontstaat er een snelle korte spiersamentrekking (twitch respons). Hierbij voel je een soort spierschokje. Dit wordt een aantal keren herhaald. Op deze wijze zal de spier zich ontspannen.

Dry Needling werking

De behandeling met Dry Needling

De therapeuten van GoFysio hebben een speciale opleiding gevolgd. Het werken met Dry Needling dient namelijk op een professionele wijze te gebeuren. Zo wordt er altijd met handschoenen gewerkt en uiteraard onder volledig steriele omstandigheden. Daarbij dient de patiënt altijd op de behandeltafel te liggen zodat hij/zij zich zo goed mogelijk kan ontspannen. Het aanprikken is pijnvrij, alleen de kortdurende twitch respons voelt aan als een schokje.

Het gevoel tijdens en na Dry Needling

Dry Needling is normaal gesproken niet pijnlijk. Echter kan iedereen het anders ervaren. Het prikken zelf voel je in principe niet. Alleen de korte spiersamentrekking kan voelen als een schokje. Verder wordt de behandeling meestal gevolgd door een gevoel van spierpijn. Dit houdt maximaal 2 dagen aan.

Dry Needling behandeling
Dry Needling rug

Indicaties van Dry Needling

Dry Needling kan in principe bij iedere indicatie toegepast worden waarbij spierspanning en triggerpoints voorkomen. Hierbij kun je denken aan nek/schouder klachten, hoofdpijn, rugklachten, heup/liesklachten, maar ook bij klachten van de kuit/achillespees of hielspoor. Het wordt afgeraden in de eerste 26 weken van de zwangerschap, bij bloedziekte (hemofilie), lokale en systematische infecties, en aanwezigheid van HIV of het Hepatitis virus.

Snel een afspraak maken?

Als je aanhoudende pijnklachten hebt dan kan Dry Needling wellicht ook iets voor jou zijn. Bel voor een afspraak naar: 085-0656333 of mail naar: info@gofysio.nl.