Cafeïne en sportprestaties

 

 

Een kop koffie verdrijft vermoeidheid en verbetert de concentratie, dat is bekend.

De cafeïne uit koffie komt de sportprestaties ten goede. Tot op zekere hoogte…

Cafeïne brengt de hartslag omhoog, stimuleert de hersenen, bevordert de vetverbranding en heeft een gunstig effect op het uithoudingsvermogen.

Er is redelijk veel bewijs dat cafeïne prestaties in duursport verbetert”, zegt Trudy Voortman, voedingswetenschapper aan het Erasmus MC in Rotterdam en Wageningen University & Research. “In iets mindere mate verbetert het de prestaties in krachtsport.”

Dopinglijst

Vroeger stond cafeïne op de dopinglijst. Tegenwoordig zijn er poeders met cafeïne voor krachtsporters en gelletjes met cafeïne voor duursporters.

Slaapproblemen

Het beste effect geeft volgens cardioloog Janneke Wittekoek, 6 milligram cafeïne per kilo lichaamsgewicht. “Een kopje koffie bevat gemiddeld honderd milligram. Voor een gemiddeld persoon geldt een kop of vier.” Te veel cafeïne is volgens de cardioloog schadelijk en kan tot slaapproblemen leiden. “Dan heb je de volgende dag weer meer koffie nodig. Dat zorgt op termijn tot overprikkeling van het hart.”

Stuiterballen

Om deze reden wordt het gebruik van energydrank door jongeren zeker niet toegejuicht. Kinderarts Brita de Jong-van Kempen: “Jongeren staan moe op, ontbijten met een blikje energydrank voor tijdelijke nieuwe energie. Leraren klagen vervolgens over stuiterballen in de klas.” De hoeveelheden cafeïne zijn voor jongeren extra gevaarlijk. “Tieners zijn lichter, waardoor de hoeveelheid cafeïne per kilo lichaamsgewicht hoger is.”            

 

 

Zeker in combinatie met sporten zijn hogere hoeveelheden cafeïne zeker voor jongeren, extra gevaarlijk. De exacte invloed die cafeïne in die gevallen op het lichaam heeft, zijn nog niet bekend. Wat we wèl weten, is dat cafeïne de ontspanningstijd van het hart verkleint, waardoor hartkloppingen kunnen ontstaan. Uit een klein onderzoek blijkt dat ruim twee blikjes energydrank de bloedvaten tot bijna de helft vernauwt. “Maar meer onderzoek is nodig”, aldus de wetenschappers.

Ondertussen pleit de Nederlandse vereniging voor Kindergeneeskunde voor een verbod op de verkoop van energydrankjes aan jongeren tot achttien jaar.

Door: Dorothy Looman
Bron: Nu.nl

Vragen? Of advies nodig?

Stuur ons een whatsapp bericht

Maak een afspraak of stel een vraag aan GoFysio via WhatsApp op jouw smartphone:

Stuur direct een appje

(ma tot vrij 8:00 tot 17:00)

Kom langs!

Maak een afspraak

Maak een afspraak bij een vestiging naar keuze! Bekijk welke vestigingen bij jou in de buurt zijn:

Afspraak inplannen

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Meer informatie

Kom langs!

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut. 

Inloopspreekuur

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.

Zorgverzekeringen