Paracetamol of een placebo bij lage rugpijn?

Paracetamol wordt over het algemeen veelvuldig voorgeschreven bij acute lage rugpijn.

Het slikken van paracetamol bij acute lage rugklachten zou echter niet leiden tot vermindering van de pijn, een sneller herstel, of een verbeterde nachtrust. Dat suggereren onderzoekers van de Universiteit van Sydney.
De effectiviteit van dit geneesmiddel zou volgens hen nooit goed onderzocht zijn.

Ruim 1600 patiënten met klachten aan de onderrug namen deel aan het onderzoek. Eén derde van hen kreeg de opdracht om ‘driemaal daags’ een paracetamol te slikken, één derde mocht zelf kiezen wanneer zij een paracetamol slikten, en de patiënten van het laatste derde deel kregen een placebo. (Placebo, een als geneesmiddel voorgeschreven of aangeprezen middel dat geen werkzame bestanddelen bevat, Wikipedia). Patiënten die paracetamol slikten, waren na gemiddeld 17 dagen weer pijnvrij. Echter, diegenen die een placebo toegediend kregen, hadden na 16 dagen geen pijn meer!

Verbazingwekkend

Aangezien de werking van paracetamol wél aantoonbaar is bewezen bij bijvoorbeeld hoofdpijn of kiespijn, waren de resultaten van deze studie enigszins verbazingwekkend te noemen. Hoewel collega-wetenschappers die niet betrokken waren bij het onderzoek de onderzoeksmethoden niet in twijfel trekken, zijn zij wel van mening dat artsen op basis van dit enkele onderzoek niet moeten stoppen met het voorschrijven van paracetamol.

Kampt u met rugklachten? Voor behandelingen, adviezen en een professioneel opgezet beweegprogramma bent u bij Gofysio aan het juiste adres!

Geschreven door: Dorothy LoomanLordose rugklachten
Bron: Fysioforum.nl

Meer weten? Bezoek onze informatiepagina’s

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut

In verschillende Kenniscentra werken de therapeuten samen om de beste zorg voor de patiënt te kunnen realiseren. Daarnaast zijn er ook beweegprogramma’s, groepslessen en trainingen.

Inloopspreekuur

Op verschillende locaties en tijdstippen kun je bij GoFysio terecht op het Inloopspreekuur. Het inloopspreekuur is bedoeld als je bij acute klachten snel gezien wilt worden door een fysiotherapeut.

Hoe werkt het?

Zorgverzekeringen

Zorg en Verzekeringen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Helaas zijn de regels qua vergoedingen niet altijd even overzichtelijk. Lees meer over de meest voorkomende vragen.