Echografie

Met behulp van echografie, zijn wij in staat gericht onderzoek te doen naar klachten en blessures. Door onze fysio met echografie te ondersteunen brengen we direct de eventuele schade in kaart door “in” het weefsel te kijken. Dit echo onderzoek wordt bij GoFysio veelvuldig toegepast bij bijvoorbeeld hielspoor, achillespeesklachten, schouderklachten, calcificaties, kniepijn en nog veel meer. Het proces van echografie is veilig en pijnloos.

Het onderzoek vereist geen speciale voorbereiding en wordt vaak uitgevoerd tijdens jouw fysio afspraak. Echografie kan helpen bij het stellen van een nauwkeurige diagnose en het begeleiden van de behandeling om de beste resultaten te bereiken.

echo maken schouder

Hoe werkt echografie?

Echografie werkt door middel van geluidsgolven die worden uitgezonden door een echografie-apparaat. Deze geluidsgolven zijn niet hoorbaar voor het menselijk oor en liggen een frequentie hoger dan het bereik van het menselijk gehoor. Het echografie-apparaat bevat een transducer, een hand-held apparaat dat geluidsgolven genereert en ontvangt. Dit wordt geplaatst op de huid waardoor de geluidsgolven zich bewegen door de huid en andere lichaamsweefsels. De verschillende weefsels in het lichaam absorberen en weerkaatsen het geluid. Het echografie-apparaat analyseert de ontvangen geluidsgolven en vertaalt ze naar beelden. Deze beelden worden door ons geanalyseerd en geïnterpreteerd.

Een nauwkeurige diagnose

Echografie biedt de fysiotherapeuten de mogelijkheid om een gedetailleerd beeld te krijgen van de interne weefsels van jouw lichaam. Dit helpt bij het stellen van een nauwkeurige diagnose en het identificeren van de bron van pijn. Hierdoor kunnen we gerichte behandelplannen opstellen die specifiek zijn afgestemd op jouw  individuele behoeften.

Sneller herstel door echo onderzoek

Door de gerichte diagnose verloopt je behandeling een stuk efficiënter. Tijdens de behandelingen krijg je met behulp van echografie regelmatig visuele feedback over de ontwikkeling van de aandoening. Zo zien we duidelijk of er nog een ontsteking zit, en of het weefsel sterk genoeg is om weer te sporten.

Niet-invasief en veilig

Echografie is een niet-invasieve en veilige beeldvormingstechniek die geen schadelijke straling gebruikt. Het maakt gebruik van geluidsgolven die door het lichaam worden gestuurd, waardoor het een veilig alternatief is voor andere beeldvormingsmethoden, zoals röntgenfoto’s of MRI-scans.

Zelf direct meekijken

Tijdens een ultrasound onderzoek kun je actief deelnemen door aan te geven wanneer en bij welke beweging de klachten toe- of afnemen. De fysiotherapeut is zo in staat om direct een relatie te leggen tussen de klacht en de beelden die hij ziet.

echografie scan

Wanneer fysio met echografie inschakelen?

Echo onderzoek wordt bij GoFysio veelvuldig toegepast bij verdenking op een spier- of peesblessure. Hierbij kun je denken aan:

• Hielspoor
  • Achillespeesklachten
  • Schouderklachten
  • Calcificaties
  • Kniepijn
  • Cystes
  • Slijmbeursontsteking
  • En nog veel meer

Kosten echografie

De kosten voor echografie vallen gewoon binnen de fysiotherapeutische behandelkosten.

Ook een echo laten maken?

Heb je ook een klacht zoals hielspoor, achillespees ontsteking of iets anders? En wil je een gerichtere diagnose? Mail naar: info@gofysio.nl of bel/app naar: 085 – 06 56 333. Ook voor meer informatie over echografie kun je contact met ons opnemen.

Echografie locaties

Bij deze GoFysio vestigingen kun je terecht voor een echo: